OLEH: WAN NUR SABIHA BINTI WAN ZAWAWII
Kemahiran
generik atau lebih dikenali sebagai kemahiran insaniah (soft skill) telah lama
diperkatakan dan dibincangkan oleh para penyelidik sejak dahulu lagi. Perkara berkaitan kemahiran
generik juga turut dibincangkan di semua peringkat sama ada peringkat rendah,
menengah mahupun institut pengajian tinggi. Kemahiran generik merupakan
kemahiran yang perlu ada dalam diri setiap orang terutamanya pelajar. Menurut
Lukman (2005), IPTA yang berkualiti bukan sahaja mampu melahirkkan graduan yang
berkualiti dalam akademik, malah turut berkualiti dari segi kemahiran generik.
Secara umumnya
memang tidak terdapat definisi yang tepat mengenai kemahiran generik ini.
Walaubagaimanapun, kemahiran insaniah atau soft skill ini boleh
dikaitkan dengan personaliti seseorang. Antara elemen-elemen dalam kemahiran
insaniah ini ialah kemahiran berkomunikasi, kemahiran kerja berpasukan,
kemahiran pembelajaran sepanjang hayat, kemahiran kepimpinan, kemahiran
pemikiran kritis, kemahiran keusahawanan dan kemahiran etika dan nilai
profesional. Maka, boleh dikatakan bahawan kemahiran insaniah ini mempunyai tujuh
elemen penting.
KI 1
|
Kemahiran Berkomunikasi (CS - Communication
Skills)
|
KI 2
|
Kemahiran Kerja Berpasukan (TS - Team Work
Skills)
|
KI 3
|
Pembelajaran sepanjang hayat (LL - Lifelong Learning)
|
KI 4
|
Kemahiran Kepimpinan (LS - Leadership Skills)
|
KI 5
|
Pemikiran Kritis (CT-
Critical Thinking)
|
KI 6
|
Kemahiran Keusahawanan (ES - Entrepreneurship
Skills)
|
.KI 7
|
Etika dan Moral Profesional(EM - Ethics &
Professional Morals)
|
KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI
Komunikasi boleh
ditakrifkan sebagai pemindahan maklumat dan makna dari satu pihak iaitu
penghantar kepada pihak yang lain iaitu penerima. Oleh itu, boleh dikatakan
bahawa kemahiran berkomunikasi ialah kemahiran seseorang untuk menyampaikan
maklumat yang tepat dan mudah difahami oleh orang lain.
Takrifan lain mengenai kemahiran berkomunikasi:
- Kebolehan menyampaikan idea dengan terang, berkesan dan dengan penuh yakin secara lisan dan bertulis
- Kebolehan membuat pembentangan secara jelas dengan penuh keyakinan dan bersesuaian dengan tahap pendengar
- Kebolehan mengamalkan kemahiran mendengar yang aktif dan memberi maklum balas.
- Kebolehan menggunakan teknologi dalam berkomunikasi.
Kepentingan kemahiran berkomunikasi
Kemahiran
berkomunikasi amat penting dalam kehidupan seseorang. Hal ini kerana kita
berkomunikasi dalam menyampaikan sesuatu yang penting. Kemahiran ini amat
penting bagi pelajar-pelajar kerana mereka menggunakan kemahiran ini semasa
proses pembelajaran. Mahasiswa-mahasiswa wajib menguasai kemahiran komunikasi
terutamanya dari aspek akademik. Kemahiran
ini sangat penting dalam hubungan dengan para pensyarah khususnya apabila
berinteraksi dengan mereka untuk menyiapkan tugasan kursus. Kemahiran interaksi
yang baik dengan pensyarah memperlihatkan sikap positif terhadap tanggungjawab
sebagai mahasiswa, menunjukkan tanda hormat kepada pensyarah dan guru dan dapat
mencerminkan maruah dan harga diri mahasiswa yang tinggi
Jenis komunikasi
1- Komunikasi lisan
2- Komunikasi bukan
lisan
3- Komunikasi bertulis
Komunikasi lisan
Alat utama komunikasi lisan adalah
bahasa. Untuk mencapai komunikasi lisan yang baik, seseorang itu perlulah
berbahasa dengan baik, menyampaikan pendapat dengan padat, jelas dan mudah
difahami oleh orang lain. Komunikasi lisan dipengaruhi oleh beberapa aspek.
Antaranya ialah:
- Perbendaharaan
kata
- Kelajuan
- Intonasi
- Humor
- Singkat dan jelas
Komunikasi bukan
lisan
Komunikasi
lisan dan bukan lisan kebiasaanya berlaku serentak. Harrison (1974) telah
mencadangkan bahawa sebarang situasi komunikasi boleh dilihat sebagai satu penggabungan
komunikasi lisan dan bukan lisan. Antara aspek-aspek yang mempengaruhi
kemahiran bukan lisan ialah:
- Ekspresi wajah : Menyebabkan komunikasi berkesan atau sebaliknya. Contohnya ekspresi muka.
- Gaya tubuh dan gaya berjalan : Kedua-dua gaya ini mencerminkan emosi,konsep diri dan tahap kesihatan seseorang
- Sentuhan : Proses komunikasi akan berjalan dengan lebih baik dengan adanya sentuhan.
- Pandangan mata : Melakukan pandangan mata ketika berinteraksi bermaksud orang tersebut terlibat dan sebagai tanda menghargai si pendengar atau si penutur.
- Isyarat : Isyarat seperti menggerakkan tangan untuk menjelaskan sesuatu dapat meyakinkan pendengar.
Komunikasi bertulis
Penulisan
merupakan aktiviti untuk merakamkan idea,pandangan atau pendapat dalam bentuk
lambang-lambang bertulis atau grafik.Tujuannya ialah untuk menyalurkan
mesej,berhubung atau berkongsi maklumat.Komunikasi ini mempunyai kelebihannya
sendiri iaitu ia kekal dan boleh disimpan untuk kegunaan masa hadapan.
Komunikasi ini berlaku secara spontan dan melibatkan beberapa faktor iaitu:
- Fakta
- Gaya
- Laras
- Pengolahan
- Bahasa
Selain itu, terdapat juga beberapa bentuk dan jenis-jenis teks komunikasi
bertulis seperti:
- Surat rasmi
- Memo
- Emel
- Tulisan ilmiah
KEMAHIRAN KERJA BERPASUKAN
Definisi
kerja berpasukan bermaksud suasana kerja dalam pasukan yang mengamalkan pendekatan
penglibatan bersama dan perkongsian idea dalam mencapai sesuatu matlamat yang
sama. Kemahiran kerja berpasukan juga melibatkan kebolehan untuk bekerjasama
dengan orang lain daripada pelbagai latar belakang sosiobudaya untuk mencapai
matlamat yang sama. Selain itu, ia juga boleh didefinisikan sebagai kebolehan
membina hubungan baik, berinteraksi dengan orang lain dan bekerja secara
efektif bersama mereka untuk mencapai objektif yang sama.
Kemahiran kerja berpasukan juga melibatkan kebolehan
memahami dan mengambil peranan bersilih ganti antara ketua kumpulan dan ahli
kumpulan. Dalam kerja berpasukan juga, kita perlulah mengenali dan menghormati
sikap, kelakuan dan kepercayaan orang lain. Hal ini adalah untuk mengelakkan
berlaku perselisihan faham dalam sesuatu pasukan. Setiap ahli juga perlu
bertanggungjawab terhadap keputusan kumpulan.
Kepentingan kerja berpasukan
Melalui kerja berpasukan, terdapat
pelbagai faedah yang boleh diperolehi. Faedah-faedah ini amat penting
terutamanya kepada pelajar-pelajar kerana kebiasaannya pelajar-pelajar akan
bekerja dalam pasukan untuk melakukan sesuatu tugasan seperti kerja kursus. Walaupun
demikian, bukan pelajar sahaja yang melakukan aktiviti secara berpasukan,
malahan golongan lain juga turut berbuat demikian. Contohnya ialah antara
guru-guru di sekolah, pekerja-pekerja di syarikat dan lain-lain. Antara faedah yang boleh diperolehi ialah :
- Memupuk kebolehan berkomunikasi , kemahiran mengurus dan kemahiran memimpin di kalangan ahli pasukan
- Mendorong dan membantu memperkembangkan sikap bekerjasama dan saling bantu-membantu dikalangan ahli pasukan
- Melahirkan perasaan bangga dan minat untuk meneroka idea-idea baru dan kesediaan menerima perubahan di kalangan ahli pasukan
- Memberi peluang dan kesempatan kepada ahli pasukan menyertai proses membuat keputusan
- Mengurangkan krisis dan konflik dan mewujudkan suasana harmoni dan selesa
Nilai positif dan negatif
Dalam kerja berpasukan, terdapat nilai
positif dan negatif yang diperolehi. Antaranya ialah :
POSITIF
|
NEGATIF
|
Selalu berbincang
|
Suka buat kerja bersendiri
tanpa meminta pandangan orang lain.
|
Sabar, jarang marah, lemah
lembut dan rendah diri
|
Tidak sabar, marah-marah,
kasar, sombong dan bongkak.
|
Sentiasa senyum dan memberikan
keutamaan ahli pasukan yang lain
|
Selalu bermasam muka dan benci
ahli pasukan yang lain
|
Suka menghasilkan kerja yang
paling baik
|
Tidak peduli dengan hasil kerja
|
KEMAHIRAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT (PSH)
Definisi
Pembelajaran
sepanjang hayat ialah pencarian ilmu pengetahuan untuk peribadi atau
professional yang dilakukan sepanjang masa, sukarela, dan atas motivasi
kendiri. Ia juga boleh dikatakan sebagai pembangunan potensi manusia
melalui proses pembelajaran berterusan yang memotivasikan dan mengupayakan
individu untuk menguasai ilmu, menghayati nilai murni yang diperlukan sepanjang
hayat dan meluaskan pengalaman hidup supaya setiap individu mengambil
tanggungjawab dalam perbagai peranan dan keadaan dengan yakin serta kreatif
menghadapi segala cabaran hidup. ( Ibrahim Ahmad Bajunid 2006, Hargreaves
2004, Aspin et al. 2001, Gelpi 1995).
Zulkefli (2005)
pula mentakrifkan pembelajaran sepanjang hayat sebagai proses sepanjang hayat
yang terdiri daripada latihan, pembangunan diri dan pembelajaran.
Konsep pembelajaran sepanjang hayat (PSH)
Pembelajaran sepanjang
hayat boleh dilakukan dalam pelbagai cara. Antaranya ialah home schooling yang berkonsep tidak formal dan dijalankan
di rumah. Selain itu, pendidikan dewasa yang berkonsep formal untuk mendapatkan
kemahiran sijil yang diperlukan untuk memulakan kerjaya juga adalah salah satu
proses pembelajaran sepanjang hayat. PSH juga boleh dilakukan melalui pendidikan lanjutan yang berkonsepkan formal
dan dijalankan di institusi pengajian. PSH
boleh dilakukan secara pembelajaran maya yang berkonsep formal dan tidak
formal berasaskan pembelajaran kendiri menggunakan alat multimedia dan sumber
dalam talian.
Kepentingan PSH
- Menambahbaik kebolehan dalam kerjaya
- Menggalakkan penglibatan social di tempat kerja dan dalam komuniti
- Membantu membangunkan kesedaran tentang diri dan persekitaran
- Meningkatkan kualiti dalam konteks pengetahuan, kemampuan kritis dan kemampuan untuk bertindak
No comments:
Post a Comment